Brosis is een samenvoeging van de Engelse woorden brother (broer) en sister (zus). Tevens is het de naam van het IT-bedrijf van Richard Hilberink (47). Hij startte de zaak twintig jaar geleden samen op met zijn zus Inge. Na een jaar ging Richard alleen verder en wordt inmiddels al jarenlang bijgestaan door zijn vrouw Jenny. Dit jaar viert Brosis IT diensten haar twintigjarig bestaan.
Waar Brosis begon als IT-bedrijf is het kwalificatiepallet inmiddels flink uitgebreid. “Voorheen was het voornamelijk netwerkbeheer, computercursussen en verkoop van hard- en software waar we ons mee bezig hielden. Nu bestaan onze werkzaamheden voornamelijk uit webdesign, webhosting, domeinnaamregistraties, Office 365 en SSL-certificaten (beveiligde verbinding tussen website en eindgebruiker). En we blijven ons ontwikkelen”, aldus de eigenaar.
Hart voor automatisering
Het ondernemerschap maakt al vanaf zijn tienerjaren onderdeel uit van zijn leven. Richard was zeventien jaar toen hij Ricom (Richard Computers) Automatisering oprichtte. “Dat was in de tijd van de eerste MS-DOS PC’s, na het Attari en Commodore tijdperk”, blikt hij terug. Begin 1995 verkocht Richard Ricom automatisering om samen met Jenny een ander bedrijf te beginnen. Maar toen eind jaren negentig het internet zijn intrede deed, volgde Richard de ontwikkelingen op de voet. Uiteindelijk trok de automatisering zodanig, dat hij samen met zijn zus Inge startte met Brosis aan de Dorpsstraat in Geesteren. Richard: “Zij kreeg na een jaar een goede andere baan aangeboden en liet het bedrijf aan mij over. De naam bleef echter ongewijzigd. Een tijd lang hielden we beide bedrijven aan maar dat betekende dat we geen dag meer vrij waren. In 2001 maakten we de keuze om uitsluitend met Brosis IT diensten verder te gaan.”
Flexibele instelling
Vanaf dat moment helpt Jenny fulltime mee. “Jenny biedt ondersteuning in het schrijven van teksten voor op websites, fotografie en ze verzorgt het klantencontact”, informeert Richard. “Het kantoor van Brosis hebben we aan huis. Dat heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je ongemerkt veel bezig bent met het werk. Anderzijds is dat geen probleem als je, zoals ik, je werk leuk vindt. Overige voordelen zijn de korte wegen tussen ons privé- en zakelijke leven. Van woon- werkverkeer hebben we geen last.” Door deze flexibele instelling kunnen we ondernemers beter ontzorgen. Het vertrouwen van klanten in ons is groot. Er zijn nog klanten bij van het eerste uur. Die komen dus al twintig jaar bij ons. Websites zijn aan modetrends onderhevig. Zaken als techniek, design, de vormgeving en het kleurgebruik wisselen telkens. Wij gaan met de tijd en met onze klanten mee in de ontwikkelingen.”
Samenwerken met vakgenoten
Richard en Jenny kozen er bewust voor om geen personeel in dienst te nemen. Wel maakt Brosis IT diensten gebruik van de diensten van zelfstandige vakgenoten. “Ik geloof meer in samenwerken met andere zelfstandigen dan in personeel. Ondernemers zijn gedreven en hanteren geen negen-tot-vijf mentaliteit. En dankzij de moderne communicatietechnieken hoef je niet bij elkaar op kantoor te zitten om samen te werken. Bovendien zouden we ingeval van personeel moeten verhuizen. Dat brengt hogere locatiekosten met zich mee die toch terug moeten worden verdiend. Gevolg hiervan is hogere tarieven gevolgd door een ander werkgebied, een hoger segment. We werken nu voornamelijk voor midden- en kleinbedrijven door heel Nederland. Dat vinden we juist mooi.”
Alles-in-één-concept
Voor een goed contact met hun klanten bezoeken Richard en Jenny deze persoonlijk. “Op die manier ontstaat er een meer persoonlijke band. Je voelt het bedrijf als het ware”, legt hij uit. “Dat vinden wij heel belangrijk omdat alles door ons op maat wordt gemaakt. Wij verzorgen een alles-in-één-concept met één aanspreekpunt waarbij de klant voorop staat. Startende ondernemers nemen we bij de hand en helpen ze vanaf het ontwerp van het logo tot aan een complete website. Zo timmeren we al twintig jaar aan de weg. En met veel plezier want in deze branche komen er altijd weer nieuwe, interessante uitdagingen.” Meer informatie is te vinden op de website: www.brosis.nl.
Bron: Op en Rond de Essen.