Google Analytics is een gratis statistieken programma van Google welke op nagenoeg elke website geïnstalleerd word. Maar wat kunt u met Google Analytics en waarom zou u deze (laten) installeren? Wij hopen u met deze blog een beetje meer wegwijs te kunnen maken.
Google Analytics kan u antwoord geven op belangrijke vragen als: Welke zoekwoorden gebruiken mijn bezoekers, waar komen mijn bezoekers vandaan, welk besturingssysteem gebruiken zij, hoeveel tijd zijn zij op mijn website, hoeveel pagina's bezoeken zij en gebruiken zij een mobiel apparaat of een pc / mac?
U kunt inloggen op uw Google Analytics pagina met uw google+ account via deze link.
Sessies
Het aantal bezoeken naar uw website. De belangrijkste statistiek, want het aantal bezoeken vertelt veel over de populariteit van uw website.
Paginaweergaven
De paginaweergaven geven aan hoeveel pagina’s er getoond zijn.
Gemiddelde sessieduur
De tijd die bezoekers gemiddeld op uw website doorbrengen.
Bounce percentage
Bezoekers die niet meer dan 1 pagina bekijken, of korter dan 30 seconden op uw website blijven 'bouncen'. Deze bezoekers vinden uw website dus meteen niet interessant. Hoe lager dit getal hoe interessanter uw website gevonden wordt.
Hier kunt u informatie vinden over de achtergrond van de bezoekers van uw website, voor zover dat natuurlijk bekend is.
Conversies is het meten van doelen. Zo kunt u controleren welke pagina's de meeste leads genereren.
Overzicht
Hier ziet u hoe uw website wordt gevonden, bijvoorbeeld door:
Zoekoptimalisatie – Zoekopdrachten
Waarop zoeken mensen als ze op uw website uitkomen? Deze optie werkt alleen als u Google webmaster tools heeft gekoppeld!
Zoekoptimalisatie – Bestemmingspagina’s
Hier staat een overzicht hoeveel bezoekers op welke pagina uw site binnenkomen. Deze pagina's scoren dus goed in de zoekmachine of hebben veel verwijzingen.
Segmentatie
Met segmentatie kunt u uw bezoekers filteren en vergelijken. Misschien wil u bijvoorbeeld het gedrag van uw bezoekers uit Overijssel vergelijken met Zeeland.
Datum vergelijken
Handig als u periodes wilt vergelijken. Wilt u bijvoorbeeld weten of uw SEO-strategie van vorige maand succes heeft? Vergelijk deze week dan met die van een half jaar geleden.
Eigen IP uitschakelen
U wilt natuurlijk niet dat uw eigen bezoeken bijgeteld worden bij de echte aantallen. Google analytics kan uw eigen IP adres blokkeren zodat deze niet word meegeteld. Om dit te doen gaat u naar het menu van analytics, dan naar ‘Beheerder’. Links staat 'Account' met daaronder 'Alle filters'. Hier kunt u een nieuw filter aanmaken. Uw ip kunt u opvragen via deze website.